PERKONGSIAN MEREKA YANG POSITIF COVID-19

Sepanjang tempoh RMO ni, memang agak tepu kepala.... pertama memikirkan nasib keluarga kecil saya ni, kedua memikirkan kesihatan ibu bapa di kampung, ketiga memikirkan kerisauan jika covid-19 ni tak pulih dan ambil masa yang sangat lama.

Baru-baru ni, saya ada baca satu perkongsian di facebook oleh Syazana Mi. Dalam perkonsiannya tu, dijangkakan, 1 April, angka positif covid-19 mungkin akan mencanak naik... sepertimana yang terjadi di Itali... Beliau berkata, faktor utama kenaikan angka di Malaysia ialah disebabkan oleh kejadian 'panic buyers' haritu, dan disebabkan oleh tindakan orang ramai, yang balik ke kampung halaman, apabila PM mengeluarkan RMO. Gelombang ketiga ni akan mula dirasai pada 1 April iaitu, 14 hari selepas terjadinya panic buyers dan aktiviti balik kampung beramai-ramai.

Allah... memang agak terkesan jugaklah saya dengan ayat-ayat  beliau, sebab kami pun ada keluar membeli barangan keperluan pada 16hb hari tu... sebelum RMO diumumkan... haishh.. takut jugak... minta dijauhkanlah kami sekeluarga dari virus jahat ni.

Bersungguh jugaklah, saya mengira 14 hari selepas keluar berbelanja tu😓.. kalau dari pengiraan saya, hari ni hari ke13 selepas kami keluar berbelanja... aiyooo ama apa..  takut wooo... hari ke14 pada 30.3.2020... semoga semua baik-baik sahaja...

Kenapa 14 hari??? Sebab menurut beliau, virus ni akan mula bergejala selepas tempoh 14 hari...

klik gambar untuk lebih jelas
gambar atas ni saya screenshot perkongsian beliau, ada 53 gambar keseluruhan, so saya tak kongsi dalam entry ni, kalau kamu nak baca perkongsian beliau, bolek klik sini ya

Kemudian saya ada pula terbaca share dari salah seorang pesakit, yang telah disahkan positif covid-19. Dan bagi saya, kesediaan beliau untik berkongsi pengalaman, sangat membantu kita semua untuk lebih bersedia, untuk hadapi apa-apa kemungkinan... Semoga beliau terus sihat dan dipermudahkan segala urusan serta dimurahkan rezeki.

Beliau berkongsi simptom yang dirasakan, aktiviti yang terjadi dalam wad kuarantin covid-19, ubat dan apa yang diberi sepanjang ditahan dalam wad pemerhatian. Dan alhamdulilah, beliau kini sudah dibenarkan keluar wad.

Saya adalah sejenis yang suka membaca pengalaman-pengalaman LIVE sebegini. Sungguh saya memang taknak benda ini terjadi pada sesiapa pun, tapi kalau saya ambil tahu apa yang terjadi sepanjang mereka dikuarantin, secara tidak langsung, saya akan praktikkan dirumah... walaupun alhamdulilah, di rumah kami ni, tiada sesiapa yang sakit kecuali saya😅... batuk-batuk....

Menurut beliau pula, kenapa 14 hari???? Ada sedikit perbezaan daripada perkongsian yang pertama..
~14 hari ni adalah dimana virus covid-19, hidup dalam badan kita.. sistem imun dalam badan kita akan berjuang melawan virus ni dalam tempoh 14 hari... jika badan kita kuat, kuman ni akan ditewaskan oleh badan secara semulajadi tetapi, jika badan tidak kuat.. 😭.. virus jahat ni akan menyerang badan pesakit.

Ini perkongsian beliau...

Simptom
~sakit-sakit badan
~rasa tidak selesa
~pening-pening
~sama seperti ketika beliau diserang denggi sebelum ni

Ujian saringan
~sewaktu hadir kali pertama di HKL, tiada saringan covid-19 dilakukan oleh pihak hospital sebab tidak demam dan petugas bahagian saringan bagitau tiada simptom covid-19
~hadir kali ke2, buat swab test, sebab ada direct contact dengan rakan opis yang positif covid-19. Dapat surat kuarantin selama 14 hari dirumah, dan tunggu keputusan saringan yang akan keluar dalam tempoh masa 24 ke 48 jam.
~Dapat panggilan daripada HKL, keputusan saringan positif covid-19, dan pihak hospital hantar ambulan untuk ambil dan dibawa ke hospital


Menurut beliau, tempoh kuarantin ialah selama 14 hari dan boleh berlanjutan selama 21 hari, bergantung pada keupayaan antibodi untuk melawan virus covid-19.

Tiada ubat khusus yang akan diberi sepanjang dikuarantin dalam wad. Ubat biasa seperti demam akan diberi jika suhu badan lebih 38°C, dan sekiranya batuk-batuk akan diberi ubat batuk dan ubat kumur.

Jika tiada masalah seperti sukar bernafas, demam dan batuk, hanya duduk, tidur dan makan sahaja di dalam wad.... TAPI jangan lupa, waktu ni sebenarnya adalah waktu genting. Dimana antibodi badan sedang berperang hebat melawan virus covid 19 dalam badan. Jika antibodi kuat, maka virus akan tewas kurang dari 14 hari... tapi jika antibodi tewas, virus akan serang seluruh sistem badan.

klik gambar untuk lebih jelas
Ini adalah rekod yang beliau buat sepanjang disahkan positif covid-19.

Ujian swab test
~Setiap 2 hari, ujian akan diambil melalui tekak/kerongkong oleh doktor.
~untuk dapat kebenaran balik, keputusan ujian mestilah 2 kali berturut-turut negativ. Dan tidak demam

Perkongsian beliau agak panjang jugak, tapi saya ringkasan perkongsian. Boleh klik sini untuk baca perkongsian beliau 

Sebenarnya, ramai juga yang berkongsi catatan sepanjang menjalani kuarantin di hospital... Terima kasih kepada semua yang berkongsi cerita tersebut... Jika ada kelapangan, saya akan baca satu persatu😅...

Semoga kita semua dijauhkan dari virus jahat ni.. aminnn

6 comments:

  1. Ya apa perasaan Mell kalau PKP dilanjutkan hingga hari raya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haraplah PKP ni tak berlanjutan NA. Sama-samalah doa...

      Delete
  2. TQ Mell share. Saya pun macam panik juga sebab tiba-tiba sakit lepas beli barang hari tu. Semoga kita dalam lindungan Allah. take care mell

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Elly.. beli barang tu memang tak boleh nak elak lah... tawakal sahaja kan.. huhu.. Amin... Take care jugak Elly..

      Delete
  3. Asalam terima kasih perkongsian..Ya Allah jauhi dari merebak..Mohon lah kita kepada Allah..

    ReplyDelete

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...