AMBIEVERT MAKSUD DAN CIRI-CIRI PERSONALITI AMBIEVERT


Assalamualaikum


Kali ini saya nak kongsikan tentang maksud Ambievert dan ciri-ciri personiliti Ambievert.



Mungkin ada antara kita yang tidak pasti, sama ada mereka tergolong dalam kumpulan Extrovert, Introvert atau Ambievert. Tiga jenis peribadi atau sifat individu ini yang membezakan kita antara satu dengan yang lain. Ciri ini juga melengkapkan dan memberi keunikan sesuatu organisasi dan family.

Perkataan Extrovert, Introvert dan Ambievert pertama kali telah dipopularkan oleh seorang Psikologi terkenal bernama, Carl Gustav Jung (C.G Jung), yang berasal daripada Swiss. Beliau melakukan penelitian ujian sifat terlebih dahulu, semasa menganalisa psikologi seseorang. Sifat inilah yang menjadi tolok ukur utama beliau, sepanjang bergelar psikologi terkenal. Sifat individu inilah yang dikenali sebagai Introvert, Extrovert atau Ambievert.

Untuk mengenalpasti kamu berada di kategori yang mana, memang bukan mudah. kenapa??? Sebab setiap orang memiliki sikap introvert dan extrovert ni. Tetapi, salah satu sikap ini akan muncul lebih kerap dalam diri individu tersebut. Saya sendiri pun tidak pasti saya dalam golongan yang mana, sehinggalah saya melakukan Personality Assessment, Ambievert Test. Kalau kamu nak  buat assessment ni, boleh klik sini ujian personaliti.

Baca sini untuk tau mengenai Extrovert

Baca sini untuk tau mengenai Introvert

MAKSUD AMBIEVERT

Ambievert ialah satu sikap dan keperibadian yang istimewa. Individu ambievert boleh menjadi seorang yang extrovert dan juga boleh menjadi seorang introvert. Sememangnya, ada individu yang lahir dengan keperibadian ambievert. Secara umumnya, seorang ambievert mampu untuk mendominasi dari kelemahan introvert dan extrovert. Seiring dengan pertambahan usia dan pengalaman hidup, seorang ambievert mampu unutk mengendalikan potensi dan kelebihan yang ada pada dirinya. Dalam hal ini, setiap orang sepatutnya boleh menjadi ambievert. Ambievert ialah mereka yang telah melalui liku-liku hidup dan berbagai pengalaman. 

CIRI-CIRI PERSONALITI AMBIEVERT 


1. Apabila berada diluar, Ambievert mungkin tidak akan memulakan perbualan dengan orang yang tidak dikenali.


2. Ambievert pada asalnya, gembira berjumpa dengan sahabat baru... Tetapi juga akan merasa sedikit kekok untuk mula berinteraksi jika tiada sahabat yang dikenali.


3. Apabila sesuatu topik yang dibincangkan itu menarik perhatian ambievert, mereka akan berasa seronok dan bersemangat untuk bercerita mengenai topik tersebut secara lebih terperinci.


4. Tetapi setelah topik yang menarik perhatian selesai, ambievert lebih selesa berdiam diri dan mendengar sahaja tanpa mengeluarkan kata-kata.


5. Menghabiskan masa terlalu lama dengan orang lain menyebabkan ambievert berasa penat. 


6. Kadang-kadang, ambievert mahukan hujung minggu khas untuk diri sendiri sahaja.


7. Apabila terlalu banyak meluangkan masa bersendirian, menyebabkan ambievert merasa kesunyian dan merasa diri tidak produktif. 


8. Berfikir sebelum mengeluarkan kata-kata, bukanlah satu masalah bagi ambievert. Tetapi kadang-kadang, ambievert akan terkeluar juga perkataan yang merepek dan tak masuk akal. 


9. Ambievert boleh mengimbangkan cara berkomunikasi berdasarkan dengan siapa mereka sedang bercakap. Contohnya, jika berkomunikasi dengan seorang yang suka bercakap, ambievert akan lebih banyak berdiam. Tetapi, jika bersama seorang yang pendiam, ambievert akan cuba untuk memulakan perbualan dan menjadi lebih banyak bercakap. 


10. Ambievert secara dasarnya sukakan perhatian. Tetapi mereka tidak suka terlalu popular dan tidak mahu semua orang tahu mengenai dirinya. Ambievert cuma mahu rasa dihargai dan wujud dalam sesuatu komuniti.


11. Sekiranya ambievert menjadi profesional, terkawal dan tenang... akan kelihatan seperti orang lain dimata sahabatnya.


12. Ambievert merasa sukar untuk bertegas dengan pendiriannya dalam banyak situasi. 


13. Mereka yang ambievert akan berasa gembira, keluar beberapa jam untuk berhibur, tetapi tiba-tiba mereka akan berasa penat dan hilang tenaga. Waktu ini, mereka hanya mahu pulang kerumah.


14. Apabila seorang ambievert membaca mengenai ciri-ciri introvert, ia merasakan bahawa itu sangat berkait dengan dirinya. Tetapi kemudiannya, berasa extrovet itu lebih banyak terkait dengan dirinya.


15. Sekiranya rakan-rakan kamu mempunyai pendapat yang bercanggah, sama ada kamu seorang yang introvert atau extrovert, itu petunjuk besar kamu adalah seorang ambievert.


Sekian saja untuk ambievert. So kamu berada pada golongan yang mana satu..??


Selepas membuat personality assessment, jawapan yang saya dapat sangat mengejutkan... kerana selama ini, saya lebih berfikir bahawa saya seorang yang introvert berbanding extrovert... tetapi keputusan assessment, saya berada dalam golongan ambievert... Rosak mungkin test tu... hahaha



Begini lebih kurang keputusan yang akan kamu dapat bila buat test personaliti tu.. jadi jangan tunggu lama-lama.. buatlah.. free saja tu.. hihhihi

okeh itu sahaj perkongsiannya..


Daa...





4 comments:

  1. Haha sekali lain ye. Ada juga ciri yang saya ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. terkejut sendiri, baca keputusan...
      ~kan NA, bila baca rasa ciri tu ada pada diri sendiri

      Delete
  2. Saya Ambivert. Hehe. Especially kalau jumpa orang kuat cakap saya jadi pendiam dan jumpa pendiam tiba2 saya jadi pandai becakap. Tapi saya tidak suka bunyi phone.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. samalah kita Elly.. sep sikit.. hahaha.. Dulu saya pun nda suka bunyi phone.. tapi sekarang, saya angkat saja semua panggilan telefon yang masuk. Kadang-kadang, pandai begaduh pula sama tukang jual insuran.. hahaha

      Delete

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...