Perkhidmatan angkut mayat guna motorsikal



TAHUKAH KAMU?

Motorsikal ialah kenderaan beroda dua yang banyak digunakan di semua negara termasuk Malaysia. Motorsikal bukan sahaja memudahkan mereka yang tidak mahu tersekat dalam kesesakan lalu lintas, tetapi juga sangat berguna dalam menjana pendapatan, dengan menawarkan khdimat mengambil dan menghantar dokumen dan makanan. Khidmat motorsikal juga telah mendapat banyak permintaan daripada rakyat mahrean, yang sama ada anda sedar atau tidak sedari, kesemua khidmat tersebut menggunakan motorikal sebagai kenderaan utama. Antaranya ialah Grab Food, Delivery service oleh McD, KFC, khidmat membawa barangan, membeli makanan, menghantar dokumen dan yang paling amat mengejutkan, khidmat motorsikal sebagai penghantar mayat juga ada disediakan. Perkara ini mungkin tidak terjadi lagi di Malaysia, tetapi d negara luar ada menawarkan khidmat ini kepada yang mereka memerlukan.

Pelik tapi benar. Di luar negara, khidmat motorsikal bukan sahaja digunakan untuk menghantar makanan, barangan  atau dokumen, tetapi khidmat motorsikal turut digunakan untuk membawa barangan yang tidak masuk akal seperti peti ais, almari, kerusi, tilam dan lain-lain kelengkapan rumah. Ada juga yang menawarkan khidmat membawa haiwan ternakan seperti lembu dan kambing ke ladang atau ke rumah tuannya.

Khidmat motorsikal membawa sofa

Bagi pendapat saya, kerja adalah satu keperluan. Tanpa kerja, susah untuk kita teruskan kehidupan, apatah lagi di zaman yang serba mencabar ini. Maka, kerja apa pun selagi tidak melanggar undang-undang, itu sudah cukup bagus. Di Republik Demokratik Congo (DRC), warga disana, bersedia membuat bermacam-macam kerja, sehinggakan ada yang sanggup mengambil upah menghantar mayat menggunakan motorsikal.

Di DRC, khidmat ini dikenali sebagai 'boda-boda'. Mereka menawarkan khidmat penghantaran mayat ke tanah perkuburan atau kerumah keluarga si mati. Menyeramkan?? Tapi itulah yang terjadi di DRC. PK Kassim merupakan salah seorang pengguna Facebook, yang mana pernah memuat naik gambar boda-boda sedang membonceng mayat dari bilik mayat di sebuah hospital, ke kediaman keluarga si mati.

Ini merupakan gambar yang di kongsi di laman facebook beliau. Khidmat 'boda-boda' sedang menjalankan tugas mereka.


Mayat kelihatan seperti duduk diatas motor sebagai pembonceng

Teknik membawa mayat adalah berbeza-beza. Ada tubuh mayat dibungkus menggunakan kain, ada yang menggunakan kertas ataupun plastik hitam. Ada mayat yang ditutup sehingga ke pinggul, tetapi ada juga yang hanya kepala dan muka ditutup. Manakala tangan dan kaki dibiarkan terkulai. 

Tangan mayat dibiarkan terkulai ke bawah

Mayat diperlakukan seperti pembonceng motorsikal. Ini untuk mengelakkan mayat daripada terjatuh ketika dalam perjalanan. Tubuh mayat dililit dengan tali dan kemudiannya, diikat pada badan penunggang motor. Tidak semua orang sanggup melakukan tugas ini, tetapi ini merupakan sumber pendapatan warga disana yang agak lumayan.

Pada mulanya, khidmat ini tidak mendapat sambutan kerana cara pembawaan yang agak ekstrim dan menakutkan. Tetapi kini, khidmat menghantar mayat menggunakan motorsikal bukan lagi sesuatu yang pelik di DRC. Khidmat ini semakin popular dan mendapat sambutan terutama sekali dari golongan yang kurang berkemampuan dari segi kewangan.

Salah seorang warga disana yang menggunakan khidmat boda-boda ini pada Februari 2012, berkongsi cerita beliau, bahawa salah seorang ahli keluarganya telah meninggal dunia di hospital. Beliau perlu membawa mayat tersebut ke tanah perkuburan di Kakindu di wilayah Mityana. Namun begitu, beliau tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk membawa pulang mayat ahli keluarganya itu. Walaupun telah meminta bantuan dari rumah ibadat melalui talifon, tetapi permintaanya ditolak. Disebabkan hal inilah, beliau terpaksa membawa mayat tersebut menggunakan khidmat boda-boda ke tanah perkuburan.

Menurut perkongsian beliau, ketika itu, ahli keluarganya itu baru sahaja meninggal dunia. Maka, badan si mati masih segar dan lembik. Disebabkan itu, mereka terpaksa meletakkan kayu untuk menyokong dan manegakkan badan si mati, untuk memudahkan urusan membawa menggunakan motorsikal. Kaki si mati diikat pada tempat meletak kaki dan topi dipakaikan di kepalanya. Katanya, ia hampir sama seperti penumpang motorsikal, dan kamu pasti tidak menyangka bahawa penumpang yang duduk itu sudah meninggal dunia. Mereka tiada pilihan lain, selain menggunakan khidmat boda-boda, kerana percubaan untuk mendapatkan bantuan kereta gagal.

Sokongan menggunakan kayu, diletakkan di belakang badan simati. ini untuk membantu mayat terletak dengan baik diatas motorsikal.

Walaupun begitu, boda-boda juga mempunyai syarat tersendiri iaitu, mereka tidak menawarkan khidmat menghantar mayat menggunakan motosikal sekiranya si mati meninggal disebabkan oleh penyakit berjangkit. Ini bagi mengelakkan menularnya sakit tersebut kepada orang lain.

Sekian saja perkongsiannya.

Daa..


10 comments:

  1. Berani betul orang yang buat perkhidmatan ni.

    ReplyDelete
  2. kt luar negara ..yg pelik2 bole aje berlaku..tp gerun juga tgk bw mayat naik moto

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luar negara macam-macam benda pelik terjadi. Syukur Malaysia masih aman.. hihi :)

      Delete
  3. Pelik tapi benar kan...
    Kalau di Malaysia mesti takde yang sanggup bawa mayat sebagai pembonceng adoiiila...

    ReplyDelete
  4. Adoi macam-macam ye. Kesian jugak dekat dorang sebenarnya. Sebab kemiskinan, apa kerja pun boleh, naik ape pun boleh. Bersyukur lah kita ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Nurul.. Tgk kejadian mcm ni, tak tergambar tahap kesusahan hidup diorang. Kita patut bersyukur

      Delete
  5. meremang bulu roma....arghhhh.... takutnyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tgk kereta mayat pun suda rasa aura tu kan~... ni lagi motor, angkut mayat duduk.. 🥶

      Delete

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...