CONTAGION, MOVIE TAHUN 2011, TERJADI PADA TAHUN 2020

Hari Ke Lima Restriction Movement Order (RMO).. Kamu buat apa tu???

Disebabkan hari ni husband ajak tonton satu movie, katanya mengenai CoronaVirus.. Okehlah, saya pun layankan jugaklah.. Walaupun saya ni tak minat sangat tonton movie.. heh


Movie ni bertajuk CONTAGION. Movie nie dah ditayangkan pada tahun 2011, but believe me when i say... it's really happening now 2020. Bagaimana virus ni tersebar, apa simptom-simptom yang muncul, sungguh serupa. Saya seperti sedang menonton kejadian realiti masa kini.

Jika kamu tonton cerita nie, ia sama seperti yang berlaku tahun ini. Dengan wabak yang berpunca daripada haiwan yang sama iaitu kelawar.

Yup, movie ni amat sesuai untuk kita tonton diwaktu-waktu begini. Pertama, untuk habiskan masa dikala RMO, dan kedua, sebagai pengetahuan, betapa dahsyatnya virus nie.. Bila dah tonton movie nie, barulah rasa bersyukur sangat, sebab Kerajaan dah ambil langkah bijak dalam melibatkan Angkatan Tentera Malaysia untuk membantu menjalankan penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan. 

Kenapa patut negara mengawal keadaan rakyat agar tidak panik?? Semua situasi ni diceritakan dalam movie ni. Korang tau tak, panik yang melampau akan menyebabkan terjadinya anarki yang amat menakutkan... Ya Allah... jauhkanlah supaya kita tidak ditimpa masalah ini. 

Dalam movie juga, diceritakan apa yang berlaku apabila, mereka yang tidak bertanggungjawab, memberi info palsu tentang rawatan virus tersebut.

Bersungguh-sungguh sangat saya tonton movie nie, hahaha...(kata tak minat tonton movie tadi... hik hik)

Dimana boleh tonton movie contagion? 

Ada beberapa tempat untuk tonton movie nie, tapi kena melanggan dahulu iaitu di :-
1. HULU
2. AMAZON



sambil-sambil makan, layan movie lerrr

Dalam hari yang sama juga, saya tonoton satu lagi movie yang berkaitan dengan coronavirus iaitu PANDEMIC..

Movie ni menceritakan bagaimana sesuatu virus memusnahkan sistem badan manusia, yang mana dalam cerita ini, virus tersebut tersebar melalui seorang lelaki, yang telah menaiki kapal terbang bersama-sama dengan penumpang lain.

Dan juga menceritakan apa terjadi apabila, manusia bersikap pentingkan diri, lari dari arahan untuk diperiksa dan dikuarantin, dan menyebabkan virus tersebar luas. Movie yang nie, agak best jugak... Ada 2 episode.. Saya layan movie nie dalam youtube. 

Boleh tengok movie PANDEMIC di sini   


6 comments:

  1. Menarik. Nak tengok Kat Netflix ada tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti netflix malaysia, ada atu tiada... kena check dulu NA. Sebab ada sesetengah netflix (ikut negara) ni tak tayangkan movie contagion.

      Delete
    2. Nak downlod pun bole jugak NA... cuba cari dekat web movie.. hehehe

      Delete
  2. dh tgk juga movie contagion last friday

    ReplyDelete

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...