9 CARA SAYA CEGAH COVID 19

9+CARA+CEGAH+CORONAVIRUS

Assalamualaikum,

Semakin hari, angka covid-19 di Malaysia semakin bertambah... Semalam saja, angka tersebut terus meningkat naik kepada;
infected: 2626
Active: 2110
Recover: 479
Icu: 94
Ventilator: 62
Death: 37

Ini bukanlah satu angka yang patut kita banggakan. Kerajaan, berusaha sedaya upaya menangani virus ni.. Dalam persediaan menghadapi pertambahan angka yang dijangkiti virus covid-19 ni, wad kusta di Sg. Buloh, telah dibersihkan untuk digunakan sebagai wad untuk pesakit covid-19. Bukan itu saja, MAEPS Serdang juga telah dilengkapi dengan katil-katil untuk persediaan hadapi gelombang ketiga Covid 19. Sebelum ini, banyak juga tempat telah diberhentikan sementara operasinya, bagi menempatkan pesakit Covid 19.

Itu adalah usaha-usaha kerajaan dalam menghadapi virus Covud-19 ni. Tetapi secara individu, kita pun sepatutnya mengambil langkah persediaan untuk sentiasa siapkan tubuh badan yang kuat dan ambil langkah-langkah berjaga-jaga untuk elakkan virus Covid-19 menjangkiti kita. 

Apa yang saya mampu buat untuk bantu kerajaan tangani virus ini ialah:


1. "stay at home"

Stay at home ini, bukan sekadar mengikuti saranan daripada Perdana Menteri kita sahaja, tetapi kena tahu bahawa ini satu langkah penting dalam mencegah daripada dijangkiti Coronavirus.

Amalkan kebersihan dan juga, makan makanan yang boleh kuatkan antibodi badan, atau dikenali sebagai makanan untuk boost antibodi.

Saya bukanlah seorang doktor, tapi amalkan makanan yang tepat dan berkhasiat, sangat membantu menguatkan antibodi badan kita buat waktu ini..

Mencegah itukan lebih baik daripada merawat.


2. MAKAN BAWANG PUTIH



Setiap kali memasak, kuantiti bawang putih yang saya guna akan jadi berganda-ganda dari biasa.. heheee..

Apa khasiat bawang putih?
~Antibiotik semulajadi
~Anti bakteria
~Dapat mengelakkan penyakit serangan jantung
~Memecahkan kolestrol yang menyekat perjalanan darah yang mana membantu mengurangkn teknan darah tinggi
~Mengurangkan kandungan gula dalam badan
~Mengurangkan batuk

Kajian saintis mengatakan setiap 100g bawang putih mengandungi:-
623kj Kalori
Karbohidrat 33g
Gula 1g
Serat 2.1g
Lemak 0.5g
Protein 6.39g
Beta karotin 5microgram
Thiamine - Vitamin B1 0.2microgram
Riboflavin - Vitamin B2 0.11microgram
Miacin 0.7mucgrogram
Asid panthitenik 0.59microgram
Vitamin B6 1.2535micragram
Folate 3microgram
Vitamin C 31.2mg
Kalsium 181mg
Zat besi 1.7mg
Magnesium 25mg
Fosforus 153mg
Kalium 401mg
Natrium 17mg
Zink 1.16mg

Banyak kan manfaat makan bawang putih ni, lebih-lebih lagi, bawang putih ni ada khasiat sebagai antiobiotik dalam badan. Sangat membawa manfaat besar untuk masa-masa sekarang ni. Sangat membantu tubuh badan kita untuk sentiasa sihat dan kuat untuk menentang virus jahat Corona


3. MINUM LEMON PANAS DICAMPUR MADU



Okeh, air yang ini, sebelum coronavirus menyerang, memang kadang-kadang buat... Tapi sejak dua  menjak kebelakangan ini, saya kerap buat air lemon + madu untuk diri sendiri dan untuk husband.

Apa khasiat lemon?
Mengandungi 2 khasiat utama, iaitu antibakteria dan antiviral yang kuat. Juga dapat meningkat sistem antibodi badan kerana mengandungi  asid citric, kalsium, magnesium, vitamin C, bioflavoniods, pectin dan limonade. 

Apa khasiat madu?
Merupakan makan Sunnah, yang kaya dengan antioksidan, dapat menyembuhkan sakit cirit-birit, melegakan batuk, merendahkan 5.8% lipoprotein kolestrol dan meninggikan kolestrol baik HDL 3.3%. 

Minum air lemon madu dikala musim sekarang ni sangat baik untuk boost immune sistem kita tau. Disebabkan ia bersifat semulajadi, so tidak membawa kesan buruk pada badan... kecuali kamu minum melampau-lampau banyak๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…... minum berpada-pada sahaja... 


4. MINUM SUNQUICK



Okeh minuman sunquick ni, sama khasiatnya dengan lemon.. sebab ada vitamin C, yang mana boost sistem antibodi badan. Air sunquick ni saya buat untuk anak-anak dirumah.. So semua pun bersedia hadapi virus ni... 

Kenapa saya pilih minuman dan makanan diatas, berbanding makan vitamin... sebab ia lebih murah๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…(heheheh) dan saya sendiri pun tidak gemar makan ubat... walaupun vitamin bukan ubat... tapi bentuknya seperti ubat tu menyebabkan saya jadi malas nak makan. 

Selain daripada amalan pemakanan, saya turut buat pembersihan yang agak ketat.. heheh kalau sebelum ini dah ketat, dikala wabak ni... semakin bertambah ketat...


5. MANDI SELEPAS KELUAR BERBELANJA



Semasa PKP ni, hanya ketua keluarga sahaja yang dibenarkan untuk membeli barangan keperluan. Jadinya, bila ketua keluarga balik sahaja dari berbelanja atau berkerja... Saya memang akan ingatkan husband untuk letak baju dan seluar dalam mesin basuh, dan terus mandi... jangan sentuh apa-apa dahulu... Mujurlah husband pun sependapat dengan saya... So, kami berkerjasama untuk pastikan virus dari luar rumah tu, dibersihkan.


6. CUCI SEMUA BARANGAN YANG DIBELI



Yang ini adalah inisiatif saya sendiri... kalau ikut saranan, hanya letakkan barangan yang dibeli di satu sudut selama lapan jam... tapi... tapi... tapi... sudut manalah yang anak saya tak sampai??... Confirm, belum sampai masanya, sudah habis dibongkar. Aktiviti mencari harta karun oleh Lily dan Lea... 

Jadi, sebab itulah saya cuci semua barangan dan terus simpan dalam peti ais dan dalam stor. Penat yang teramat sangat!!! Tapi amat berbaloi untuk legakan fikiran dan kesihatan anak-anak sendiri. 

Cuci dengan apa?? saya cuci dengan sabun... kalau setakat barangan berbungkus atau dalam tin... saya cuci sahaja dengan sabun pencuci pinggan... tapi kalau buah-buahan atau sayuran, saya cuci dengan sabun pencuci khas buah dan sayur... kalau barangan basah macam ayam, ikan, daging pula... cuci sahajalah denga air bersih.. sebab yang ni tak boleh cuci dengan sabun tau...hihihi kalau hotdog atau nugget. Yang ni, plastik pembungkus tu, bolehlah dicuci dengan sabun... Barang basah seperti ayam, hanya perlu pastikan betul-betul masak. Elakkan makan makanan separuh masak buat masa ni..  


7. MAKAN UBAT IKUT WAKTU 



Oleh kerana husband ada sakit darah tinggi, jadi husband sendiri akan makan ubat beliau mengikut waktu yang ditetapkan oleh doktor... Tapi pada sesiapa yang ada sakit seperti darah tinggi, kencing manis dan yang sewaktu dengannya, tak kisahlah musim wabak atau tidak, wajib makan ubat mengikut waktu ya...


8. CUCI TANGAN DENGAN SABUN SEKIRANYA BATUK ATAU BERSIN



Yang ini, betul-betul mencabar untuk dibuat kalau kamu ketika ini sedang selesma dan batuk-batuk... Saya telah mengalaminya... dan perlu kesabaran dan kerajinan yang tinggi untuk terus cuci tangan selepas batuk atau bersin. Mujurlah telah berlalu sakit itu... Alhamdulilah.... Jangan lupa, rajin rajinkan diri berkumur dengan air garam 3 kali sehari... supaya cepat sembuh ya...


9. PAKAI PENUTUP MULUT DAN HIDUNG (FACE MASK) JIKA KELUAR RUMAH



Face Mask sememangnya sangat sukar untuk didapati dimusim Pandemic Covid-19 ni.. Tapi itu bukan alasan untuk tidak menggunakan face mask... Usahalah sedaya upaya untuk dapatkannya, sama ada membelinya atau buat sendiri (DIY). Ini dapat kurangkan risiko untuk tersentuh hidung atau mulut sewaktu berurusan diluar. 

Itu adalah 9 cara saya mencegah dari dijangkiti Novel Coronavirus (nCoV-19)... Saya hanya lakukan yang termampu, yang lain saya serahkan pada Allah... Allah adalah sebaik-baik peracang. 

Okeh itu sahaja perkongsian saya..

Daa.. 


7 comments:

  1. #stayathome

    Jemput join segmen dari kami :)
    https://akukaudansesuatu.blogspot.com/2020/03/segmen-bloglist-blogbabyshambles.html

    ReplyDelete
  2. Hehe ingatkan sabun basuh pinggan untuk sayur tu.
    Entah saya tengah nak cuba minum green tea ngan madu.
    Harap kes Covid-19 ni akan turun. Saya ada juga tulis pasal Covid-19 seluruh dunia.
    Jaga diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap April ni ada penurunan angka... Minum green tea+madu pun ok jugak tu NA..

      Delete
  3. Suka baca pengalaman dari mel sendiri. Ruby pun suka sunquick tu. Hehehe.

    Buat masa sekarang ni, suami yang keluar membeli.

    Yang mask tu, Ruby tak de stok langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mask memang susah nak dapat sekarang kan... saya pun terpaksa buat sendiri saja...
      ~sunquick bukan saja sedap.. tapi berkhasiat..hehehe

      Delete
  4. Semoga artikel ini sentiasa berguna pada musim PKP ini

    ReplyDelete

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...