CARA MELETAKKAN LABEL, TAGS ATAU KATEGORI UNTUK BLOGGER


Bagaimana buat Label, tags atau kategori di blog blogspot.

Assalamualaikum

Semua blog semestinya ada tags dan kategori kan..  lebih-lebih apabila kalau kamu download template free. Tags dan kategori adalah dua benda yang pasti ada dalam template tersebut. 

Macam mana untuk edit tags atau categori ni ialah. Pertama kamu kena label semua entry kamu tu.. Kena edit dan letak label, semua entry-entry baru dan lama kamu tu.

Dimana label berada?




Okeh kamu nampak lambang penanda buku, tepi kanan tu.... itulah label.





Letakkan Label berdasarkan isi entry. Label tak perlu panjang berjela-jela... cari sesuatu yang ringkas, padat dan sesuai. Contoh jika kamu nak tulis tentang maklumat corona virus, kamu boleh letakkan label sebai INFORMASI. Label ini cukup padat untuk berbagai-bagai jenis info. Juga dibawah tajuk bersar Label informasi ini, kamu boleh letak anak-anak label seperti kesihatan, pendidikan.. dan apa sahaja label yang seuai dibawah tajuk infomarsi. 


Atau jika kamu seorang yang suka mencuba makanan, boleh letakkan Label REVIEW MAKAN.

Okeh, atas tu cadangan sahaja, terpulanglah pada kamu nak letak label apa yang sesuai. Pastikan guna label yang sama untuk isi entry yang mempunyai persamaan. Elakkan mengguna terlalu banyak label yang berbeza, untuk setiap entry. 

Label semua entry yang baru dan entry-entry lama. Edit entry lama kamu dan letakkan label. 

Dah siap buat level, pastikan publish/terbitkan. 

Bila dah buat Label ni. Blog kamu akan lebih cantik dan tersusun.. sekiranya kamu klik tags/kategori review makan. List-list entry kamu membuat review makanan, akan keluar bersusun... mudahkan? Menyenangkan anda dan juga pelawat blog.. 

Melabel setiap entry ni juga akan mudahkan kamu, untuk edit navigation menu atau bar menu. Boleh rujuk sini untuk cara edit navigation atau bar menu blogspot. 

Okeh itu saja perkongsiannya..

Daa... 


6 comments:

ARAHAN BERTUGAS DI SABAH

 Assalamualaikum  Akhirnya permohonan saya dan suami untuk bertugas di Sabah diluluskan setelah 14 tahun berulang kali mengisi borang permoh...